Preskočiť na hlavný obsah

Odporúčania z dôvodu zmeny podpisovej politiky NBÚ od 2.10.2021

Zmena softvérových komponentov pre elektronickú komunikáciu – nová podpisová politika – účinnosť od 2.10.2021

Informácia pre používateľov elektronických služieb Finančnej správy SR - o  zmenách v podmienkach elektronickej komunikácie v súvislosti so zmenou softvérových komponentov pre elektronický podpis.

Oznamujeme používateľom elektronických služieb FS, že že dňa 2.10.2021 končí platnosť podpisovej politiky vydanej Národným bezpečnostným úradom SR  ( NBÚ SR) v roku 2016.  Na základe tejto skutočnosti,  po uvedenom dátume nebude možné používať  túto podpisovú politiku  pre vyhotovovanie kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) pri podpisovaní elektronických správ v podmienkach elektronickej komunikácie s finančnou správou SR .

S platnosťou od  30.3.2021 bola NBÚ SR vydaná nová podpisová politika  ( s dobou platnosti  do 31.12. 2025 ) a vzhľadom na túto skutočnosť je  potrebné vykonať v záujme bezproblémového prechodu na nové podmienky elektronickej komunikácie aktualizáciu softvérového vybavenia – inštaláciu novej podpisovej politiky, ktorý využívate na  podpisovanie elektronických správ kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP).  

Predmetom aktualizácie softvérového vybavenia je korektné nakonfigurovanie novej podpisovej politiky v rámci príslušného softvérového vybavenia (napr. aplikácie D.Signer/XAdES) na všetkých PC používateľov, na ktorých sa vykonáva vyhotovovanie kvalifikovaného elektronického podpisu pri podpisovaní elektronických správ a dokumentov v podmienkach elektronickej komunikácie s finančnou správou.

Predpokladom správnej funkčnosti príslušného softvérového vybavenia je nainštalovanie aktuálnej verzie z balíka klientských aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis, t.j D.Suite/eIDAS, verzia 1.0.29, ktorý obsahuje v rámci konfigurácie aj novú podpisovú politiku.

Aktuálna verzia je publikovaná na https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie  (D.Suite/eIDAS, verzia 1.0.29).

Informácie pre používateľov systémov v colnej oblasti

Ďalšou podmienkou pre správnu aktiváciu novej PP je aj s tým súvisiaca konfiguračná úprava na strane dodaných klientských aplikácií, ktoré sú poskytované zo strany FR SR pre vybrané elektronické služby v rámci elektronickej komunikácie v oblasti colnej (EKR_Klient / CEP_EKR_Klient /  EKRInterface).

Pre používateľov, ktorí nepoužívajú klientské aplikácie (EKR_Klient / CEP_EKR_Klient / EKRInterface), ale sa prihlasujú a podpisujú dokumenty priamo na  portáli  IS CEP (Centrálny elektronický priečinok)  alebo  na portáli eCommerce (podávanie colných vyhlásení pre zásielky s nízkou hodnotou)  je potrebné na svojom PC len nainštalovanie aktuálnej verzie z balíka klientských aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis, t.j D.Suite/eIDAS , ktorý obsahuje v rámci konfigurácie aj novú podpisovú politiku.

Inštaláciu príslušného softvérového vybavenia ako aj konfiguračnú úpravu odporúčame zrealizovať aj v predstihu, t.j. pred termínom 2.10.2021.

Pokyny k inštalácii príslušného softvérového vybavenia novej podpisovej politiky pre používateľov elektronických služieb finančnej správy – v oblasti colnej:

Tieto pokyny pre aktualizáciu softvérového vybavenia  sa dotýkajú používateľov nasledovných elektronických služieb FS

  • podávanie colných vyhlásení pri vývoze a dovoze a predbežných colných vyhlásení pri dovoze a vývoze tovaru, („eDovoz“, „ECS/ICS“, „Poštová preprava“, „ eCommerce“)
  • podávanie colných vyhlásení do colného režimu tranzit a ukončovanie colného režimu tranzit („Tranzit“, „NCTS“)
  • podávanie žiadostí o informáciu o stave zabezpečenia dovoznej platby pri dovoze a vývoze tovaru („GDS-DS“)
  • podávanie žiadostí o informáciu o stave zabezpečenia dovoznej platby pri tranzite ( „GDS-T“)
  • podávanie a prijímanie správ v rámci systému EMCS pri správe spotrebných daní ( „EMCS“)

Bližšie pokyny k inštalácii potrebných softvérových komponentov a postupov pri konfiguračnej úprave aplikácií si môžete stiahnuť kliknutím na  Používateľskú príručku . 

Postup pri inštalácii odporúčame konzultovať s dodávateľom/správcom Vášho softvérového vybavenia.

V prípade otázok súvisiacich s inštaláciou softvérových komponentov nás môžete kontaktovať prostredníctvom nášho call centra 048/ 43 17 222, voľba číslo 5. 

(29. 09. 2021)

Archív tlačových správ